Stowarzyszenie przyjaciół Liceum Ogólnokształcącego im. Henryka Sienkiewicza jest stowarzyszeniem mającym na celu
wspieranie działalności Szkoły, wsparcie przedsięwzięć edukacyjnych, naukowych, kulturalnych i społecznych, wsparcie finansowe Szkoły
oraz budowanie pozytywnego wizerunku Szkoły i promowanie jej uczniów, nauczycieli i sympatyków.
Kontakt
Cele stowarzyszenia
Wspieranie systemu dydaktyczno-wychowawczego, w odniesieniu do uczniów
i nauczycieli Liceum Ogólnokształcącego im. Henryka Sienkiewicza w Nowej Rudzie, zwanego w dalszej części Statutu Szkołą,
Inicjowanie, organizowanie i popieranie różnych form doskonalenia i dokształcania uczniów i nauczycieli,
Inicjowanie i wspieranie przedsięwzięć edukacyjnych, naukowych, kulturalnych
i społecznych członków Stowarzyszenia,
Popularyzacja wiedzy o Szkole, jej zadaniach i celach działania,
Popularyzacja wiedzy o patronie Szkoły,
Wspieranie programów szkolnych, udziału uczniów w międzynarodowej wymianie młodzieży w ramach procesu integracji europejskiej,
Wspieranie finansowe Szkoły, także z wykorzystaniem funduszy krajowych i Unii Europejskiej – w rozwoju jakościowym Szkoły, w powiększaniu i modernizacji bazy szkolnej,
Kreowanie i organizowanie przedsięwzięć związanych z uroczystościami Szkoły
i z Patronem,
Budowanie pozytywnego wizerunku Szkoły i promowanie jej uczniów, nauczycieli
i sympatyków,
Dokumentowanie i popularyzowanie dorobku historycznego i współczesnego Szkoły, jej uczniów, nauczycieli i sympatyków.
Skaład zarządu oraz komisji rewizyjnej
Obecny skład zarządu stowarzyszenia:
Bożena Bojczuk – Prezes Zarządu
Robert Zynkowski – Wiceprezes Zarządu
Adam Węgrzyn – Sekretarz Zarządu
Ewa Kulesza - Skarbnik Zarządu
Skład komisji rewizyjnej:
Ryszard Babik
Agata Borysiewicz
Krzysztof Niebora
Statut Stowarzyszenia
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę: Stowarzyszenie Przyjaciół Liceum Ogólnokształcącego
im. Henryka Sienkiewicza w Nowej Rudzie i zwane jest w dalszej części statutu Stowarzyszeniem.
Siedziba Stowarzyszenia mieści przy ul. Osiedle Piastowskie 17, 57 – 400 Nowa Ruda.
Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów Ustawy Prawo o stowarzyszeniach z dnia
7 kwietnia 1989 roku (Dz. U. Nr 20, poz. 104, z późn. zm.) i Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 roku (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.) oraz niniejszego Statutu.
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
Stowarzyszenie powołuje się na czas nieograniczony.
§ 2
Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
W przypadku, gdy wymaga tego realizacja celów statutowych, Stowarzyszenie może prowadzić działalność także poza granicami kraju, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.
Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji
o podobnych celach.
§ 3
Działalność Stowarzyszenia oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej członków.
Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w ramach stosunku pracy lub umów cywilno – prawnych.
§ 4
Stowarzyszenie może używać pieczęci i oznak, zgodnie z przyjętymi w tym względzie przepisami.
Stowarzyszenie może posługiwać się logo (swoim znakiem graficznym) wyróżniającym je wśród innych organizacji.
Logo zatwierdza Zarząd uchwałą.
Rozdział II
CELE STOWARZYSZENIA I SPOSOBY DZIAŁANIA
§ 5
Cele stowarzyszenia:
wspieranie systemu dydaktyczno-wychowawczego, w odniesieniu do uczniów
i nauczycieli Liceum Ogólnokształcącego im. Henryka Sienkiewicza w Nowej Rudzie, zwanego w dalszej części Statutu Szkołą,
inicjowanie, organizowanie i popieranie różnych form doskonalenia i dokształcania uczniów i nauczycieli,
inicjowanie i wspieranie przedsięwzięć edukacyjnych, naukowych, kulturalnych
i społecznych członków Stowarzyszenia,
popularyzacja wiedzy o Szkole, jej zadaniach i celach działania,
popularyzacja wiedzy o patronie Szkoły,
wspieranie programów szkolnych, udziału uczniów w międzynarodowej wymianie młodzieży w ramach procesu integracji europejskiej,
wspieranie finansowe Szkoły, także z wykorzystaniem funduszy krajowych i Unii Europejskiej – w rozwoju jakościowym Szkoły, w powiększaniu i modernizacji bazy szkolnej,
kreowanie i organizowanie przedsięwzięć związanych z uroczystościami Szkoły
i z Patronem,
budowanie pozytywnego wizerunku Szkoły i promowanie jej uczniów, nauczycieli
i sympatyków,
dokumentowanie i popularyzowanie dorobku historycznego i współczesnego Szkoły, jej uczniów, nauczycieli i sympatyków.
§ 6
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
współpracę z organami szkoły, władzami oświatowymi, administracją państwową, samorządem lokalnym i z absolwentami,
inicjowanie, organizowanie lub współorganizowanie i wspieranie przedsięwzięć i imprez kulturalnych, edukacyjnych, naukowych i sportowych związanych ze Szkołą,
pomoc w organizowaniu okresowych spotkań, zjazdów absolwentów,
rozwijanie kontaktów i współpracy w ramach integracji europejskiej organizacji pozarządowych, podejmowanie działań na rzecz doskonalenia zawodowego
i społecznego absolwentów w drodze szkoleń, seminariów, konferencji i cyklów konsultacji,
pozyskiwanie środków finansowych do prowadzenia działalności statutowej Stowarzyszenia,
pozyskiwanie i przekazywanie pomocy finansowej na potrzeby Szkoły,
pozyskiwanie środków na modernizację, poprawę stanu technicznego i rozbudowę bazy dydaktyczno – sportowej Szkoły,
pozyskiwanie darczyńców i sponsorów wspierających inicjatywy Stowarzyszenia
i Szkoły,
wspieranie Szkoły przekazywanym sprzętem naukowym, dydaktycznym lub inną pomocą rzeczową niezbędną do jej pracy i rozwoju,
organizowanie i prowadzenie zajęć szkoleniowych, doskonalących kompetencje uczniów, nauczycieli oraz społeczności lokalnej,
podejmowanie i prowadzenie akcji promocyjnych w środkach przekazu, w tym także internetowych,
prowadzenie działalności informacyjno – promocyjnej.
Rozdział III
CZŁONKOWIE - PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 7
Członkami Stowarzyszenie mogą być osoby fizyczne i prawne. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
członków zwyczajnych.
członków wspierających.
§ 8
Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każdy pełnoletni obywatel Polski lub cudzoziemiec (także nie mający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), który wyraził chęć współpracy i przynależności w Stowarzyszeniu oraz złożył własnoręcznie podpisaną deklarację członkowską.
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna i prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która deklaruje na jego rzecz pomoc finansową, rzeczową lub organizacyjną. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
§ 9
Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd Stowarzyszenia.
§ 10
Każdy członek zwyczajny posiada:
Czynne i bierne prawo wyboru do władz Stowarzyszenia.
Prawo uczestniczenia w pracach Stowarzyszenia.
Prawo zgłaszania wniosków, uchwał i postulatów pod adresem władz Stowarzyszenia.
Prawo korzystania z pomocy i zaplecza Stowarzyszenia w podejmowanych działaniach zgodnych z jego celami statutowymi.
Prawo udziału w pracach, zebraniach i innych przedsięwzięciach Stowarzyszenia
z prawem głosu.
§ 11
Członek zwyczajny jest zobowiązany:
Aktywnie uczestniczyć w pracach Stowarzyszenia i realizować jego cele.
Przestrzegać statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
Regularnie opłacać składki członkowskie i wypełniać inne świadczenia obowiązujące
w Stowarzyszeniu.
Dbać o dobre imię i mienie Stowarzyszenia.
§ 12
Członkowie wspierający nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
§ 13
Członek wspierający jest zobowiązany:
Aktywnie uczestniczyć w pracach Stowarzyszenia i realizować jego cele.
Przestrzegać statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
§ 14
Członkostwo Stowarzyszenia ustaje na skutek:
Rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, złożonej na piśmie Zarządowi.
Wykluczenia przez Zarząd:
w przypadku stwierdzenia rażącego naruszenia statutu lub nieprzestrzegania postanowień
i uchwał władz Stowarzyszenia,
za zaleganie z opłatą składki członkowskiej przez okres 12 miesięcy
z powodu notorycznego nie brania udziału w pracach Stowarzyszenia,
Utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu.
Śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego.
Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa w Stowarzyszeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
Rozdział IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 15
Władzami Stowarzyszenia są:
Walne Zgromadzenie,
Zarząd,
Komisja Rewizyjna.
Kadencja wszystkich władz wybieralnych Stowarzyszenia trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym zwykłą większością, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
Członkowie wszystkich władz pełnią swoje funkcje honorowo.
Członkowie Zarządu, Komisji Rewizyjnej mogą należeć tylko do jednego z tych gremiów.
§ 16
Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, jeśli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
§ 17
W razie, gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu.
Walne Zgromadzenie Członków
§ 18
Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie Członków.
Walne Zgromadzenie Członków może być;
zwyczajne
nadzwyczajne
Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd co najmniej jeden raz na dwanaście miesięcy jako sprawozdawcze i co cztery lata jako sprawozdawczo-wyborcze.
O terminie, miejscu, trybie i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Członków Zarząd zawiadamia członków Stowarzyszenia co najmniej na 14 dni przed zwołaniem Zgromadzenia.
Zarząd ma obowiązek zwołać Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków:
z własnej inicjatywy
na pisemny uzasadniony wniosek Komisji Rewizyjnej
na pisemny wniosek poparty przez 1/3 członków Stowarzyszenia.
Zgromadzenie musi być zwołane w ciągu 1 miesiąca od daty otrzymania wniosku
i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
Walnym Zgromadzeniem kieruje Przewodniczący Walnego Zgromadzenia.
W przypadku równego rozłożenia głosów w trakcie głosowania, decyduje głos Przewodniczącego Walnego zgromadzenia.
W Walnym Zgromadzeniu powinno uczestniczyć co najmniej połowa członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie, który może być wyznaczony o godzinę później tego samego dnia - może ono skutecznie obradować
i podejmować uchwały zwykłą większością głosów bez względu na liczbę uczestników.
W Walnym Zgromadzeniu mogą uczestniczyć członkowie zwyczajni Stowarzyszenia oraz
z głosem doradczym, członkowie wspierający i zaproszeni goście.
§ 19
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia w szczególności należy:
Określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia.
Wybór i odwoływanie wszystkich władz Stowarzyszenia.
Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
Udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej.
Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu wniesionych przez członków Stowarzyszenia.
Podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.
Uchwalanie statutu i jego zmian.
Podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.
Zarząd Stowarzyszenia
§ 20
Zarząd składa się z 4 do 9 członków w tym Prezesa wybranych przez Walne Zgromadzenie.
Zarząd konstytuuje się na pierwszym po wyborach zebraniu, wybierając ze swego grona Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza i Skarbnika Zarządu Stowarzyszenia.
Kadencja Zarządu trwa 4 lata.
Posiedzenia Zarządu są protokołowane.
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał. Posiedzenia zwołuje Prezes Zarządu.
§ 21
Do kompetencji Zarządu należy:
kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia,
realizowanie uchwał Walnego Zgromadzenia,
zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej,
reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia,
zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków,
ustalanie wysokości składek członkowskich.
Sposób reprezentacji:
Do składania oświadczeń woli w imieniu stowarzyszenia, w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest dwóch członków zarządu działających łącznie.
Komisja Rewizyjna
§ 22
Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia powołanym do sprawowania Kontroli nad jego działalnością.
Komisja Rewizyjna składa się z od 3 do 4 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie.
Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata.
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami innych władz.
Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
Komisja Rewizyjna jest niezależna od Zarządu, a członkowie Komisji rewizyjnej:
nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
§ 23
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
przeprowadzenie przynajmniej raz w roku kontroli merytorycznej i finansowej działalności Stowarzyszenia,
składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu i zgłaszanie wniosków o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
przedstawianie Zarządowi protokołów pokontrolnych wraz z wnioskami,
prowadzenie okresowych kontroli opłacania składek członkowskich,
składanie wniosku o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania.
Rozdział V
MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 24
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, środki pieniężne oraz inne prawa majątkowe nabyte przez Stowarzyszenie w czasie jego istnienia.
Dochody Stowarzyszenia pochodzą z następujących źródeł:
składek członkowskich,
dotacji, w tym z budżetu państwa, Unii Europejskiej i od władz terenowych,
darowizn, spadków i zapisów,
wpływów z działalności statutowej Stowarzyszenia,
dochodów z własnej działalności gospodarczej,
dochodów z majątku Stowarzyszenia,
ofiarności publicznej,
udziałów, lokat i akcji,
i innych źródeł.
Majątek ten służy wyłącznie do realizacji statutowych celów Stowarzyszenia.
§ 25
Stowarzyszenie nie może:
udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa
w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
przekazywać majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
wykorzystywać majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia,
dokonywać zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
§ 26
Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą samodzielnie bądź we współdziałaniu z innymi podmiotami w kraju i za granicą, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Decyzję o podjęciu działalności gospodarczej podejmuje Zarząd uchwałą.
Działalność gospodarcza i odpłatna działalność pożytku publicznego nie może być prowadzona w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności.
Wszystkie środki finansowe pozyskiwane przez Stowarzyszenie, w tym nadwyżka przychodów nad kosztami wykazana w sprawozdaniu finansowym oraz dochód z działalności gospodarczej są w całości przeznaczane na działalność statutową.
§ 27
Stowarzyszenie może przyjąć jedynie spadek nie obciążony.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 28
Uchwałę o zmianie Statutu podejmuje Walne Zgromadzenie zwykłą większością głosów, przy udziale w głosowaniu co najmniej połowy członków Stowarzyszenia.
Uchwałę w sprawie rozwiązania się Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów, przy udziale w głosowaniu co najmniej połowy członków Stowarzyszenia.
Stowarzyszenie rozwiązuje się na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia lub w innych przypadkach przewidzianych w przepisach prawa.
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
§ 29
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowania przepisy Prawa
o Stowarzyszeniach.
§ 30
Postanowienia niniejszego Statutu wchodzą w życie z dniem jego uchwalenia.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla tristique dapibus arcu, quis mollis nibh posuere id. Curabitur volutpat eget lectus sit amet volutpat. Curabitur enim mi, varius quis magna vel, hendrerit efficitur ex. Aenean mauris libero, venenatis ac pretium ut, fermentum non odio.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla tristique dapibus arcu, quis mollis nibh posuere id. Curabitur volutpat eget lectus sit amet volutpat. Curabitur enim mi, varius quis magna vel, hendrerit efficitur ex. Aenean mauris libero, venenatis ac pretium ut, fermentum non odio.